De Servische campagne ‘Show that you are in the first league‘, laat zien dat je in de eerste divisie zit, was een succes. De campagne tegen toxische mannelijkheid en schadelijke stereotyperingen bij voetbalclubs, heeft meer dan zeven miljoen vrouwen, mannen, meisjes en jongens bereikt.

Toxische mannelijkheid is het (proberen te) voldoen aan deze traditionele masculiene ideeën en strikte genderrollen. Dominantie, agressie en emotionele onderdrukking zijn de kenmerken en dit treft mannen en vrouwen.


Film met voetballers
‘Show that you are in the first league’ is ook de titel van een film die dit probleem aankaart. De film moedigt voetbalspelers aan om hier iets aan te veranderen. De campagne helpt bij het uitstralen van positieve masculiniteit, gendergelijkheid na te streven en geweld tegen vrouwen te beëindigen. Deze campagne komt uit het regionale programma van UN Women voor het beëindigen van geweld tegen vrouwen in de Westerse Balkan en Turkije. De campagne is onderdeel van het UN Women programma Implementing Norms, Changing Minds, normen invoeren, gedachten veranderen, gesubsidieerd vanuit de Europese Unie.

In de campagnevideo zijn zes bekende voetballers uit Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kosovo*, Noord-Macedonië, Servië en Turkije te zien. De voetballers delen hun ideeën over positieve mannelijkheid en hoe het normaal maken van geweld van mannen tegen vrouwen, mannen en jongens ook schaadt. Voetbalclubs bestaan traditioneel vooral uit mannen die niet voor elkaar willen onderdoen. Deze voetballers laten zien dat ze hier wat aan willen doen en liever #Medestander zijn.

Fouten
“Nu ik een volwassen man ben, geloof ik dat je fouten recht kan zetten. Mensen kunnen veranderen. Behandel anderen met de liefde en respect die ze verdienen.” Aldus Nemanja Matic, een Servische voetballer die speelt bij Manchester United.

Matic is niet de enige met zo’n krachtige boodschap, naast hem zijn er vele andere voetballers die hun boodschap over positieve mannelijkheid delen in de video.

De campagne vond plaats in Servië in februari en haalde geweldige resultaten. De campagne is 21 keer benoemd in de media, onder andere tijdens speciale video-uitzendingen op drie nationale televisiestations. Online heeft de campagne 30.000 vrouwen, mannen, jongen en meisjes bereikt met de hashtag #BudiPrvaLiga (Be in the first league).

Wedkantoren
UN Women werkte in Servië samen met Soccer, het grootste wedkantoor van het land. Soccer heeft de video in meer dan 280 winkels laten zien in de periode van februari tot en met maart.

Drazenko Ruljic, directeur van Soccer, vond het een eer om mee te doen. “Deze samenwerking betekent veel voor ons en we hebben de video overal in onze winkels laten zien. Het beschermen van families and het uitspreken tegen verschillende vormen van geweld is erg belangrijk voor ons. We zullen in de toekomst dan ook zeker dit soort campagnes met een krachtige boodschap voor onze spelers blijven steunen.”

Natalija Ostojic, de programmamanager van UN Women in Servië, zei dat UN Women sociale normen bestrijdt die ongelijkheid in stand houden. Dat is heel belangrijk in het voorkomen van geweld tegen vrouwen. “We zijn blij dat de campagne zoveel mensen heeft bereikt, vooral ook mannen die wedkantoren bezoeken.”

Bekijk hieronder het filmpje van de campagne:

https://www.youtube.com/watch?v=kkAPwtHIvNA&feature=emb_title

* Voor de Europese Unie is deze benaming zonder vooroordeel over posities met betrekking tot status, en komt overeen met UNSCR 1244/1999 en de ICJ’s mening over de declaratie van de Kosovaarse onafhankelijkheid. Voor UN Women moeten referenties aan Kosovo begrepen worden in de context van de UN Security Council resolution 1244 (1999).